Algemene verkoopsvoorwaarden

Elke bestelling impliceert toetreding tot deze algemene verkoopsvoorwaarden zonder beperking noch voorbehoud.

  1. Voorwerp van deze algemene voorwaarden
  2. Beschrijving van de Artikelen, verloop van de bestelling, betaling, sluiting van het contract
  3. Levering of Afhaling van de Bestelling
  4. Herroepingsrecht (bedenktijd) bij verkoop op afstand 
  5. Specifieke bepalingen inzake demonstratieartikelen en toonzaalmodellen
  6. Garantie/Retournering van Artikelen buiten de uitoefening van het herroepingsrecht
  7. Aansprakelijkheid
  8. Bescherming van persoonsgegevens
  9. Intellectuele eigendom
  10. Eventuele klachten en geschillen
  11. Diverse bepalingen
  12. Toepasselijke recht en bevoegde rechtbanken

1. VOORWERP VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn toepasselijk op online verkopen gesloten door particulieren via websites beheerd door Obelux en betreffende de artikelen beschikbaar op deze websites. Onder de termen in deze algemene voorwaarden, wordt verstaan:

"Ottevaere": Ottevaere Bouwmaterialen NV, met maatschappelijke zetel te Meersbloem-leupegem 21, 9700 Oudenaarde.

"Klant": iedere persoon die Artikelen koopt in de hoedanigheid van consument, d.w.z. de fysieke persoon die één of meerdere Artikel(en) verwerft voor doeleinden buiten het kader van zijn commerciële activiteit, industriële activiteit, ambacht of vrij beroep in de zin van Boek I van het Wetboek Economisch Recht. Het is de Klant niet toegestaan om Artikelen te kopen voor het doel van doorverkoop.

“Partij”: Ottevaere of de Klant, gezamenlijk “de Partijen” genoemd.

"Websites": websites beheerd door Ottevaere Bouwmaterialen en waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, zijnde http://www.handyhomeottevaere.be, http://www.handyhomeoudenaarde.be, http://www.ottevaere.be, http://www.obelux.be en http://www.obelux.fr.
De websites zijn vrij toegankelijk en gratis voor elke internetgebruiker.

"Artikelen": voorwerpen en/of diensten te koop gesteld op de Websites en waarvan de verkoop voorwerp uitmaakt van deze algemene voorwaarden. Het betreft meer bepaald voorwerpen bestemd voor ‘doe-het-zelf’, gereedschap, Power Tools, verf, voorwerpen voor decoratie, ijzerwaren, voorwerpen gerelateerd aan elektriciteit, tuingereedschap, sanitaire voorwerpen, diverse uitrustingen, bouwmaterialen en houten voorwerpen, alsook bepaalde dienstverleningen, zoals daar kunnen zijn installatie, onderhoud, opstart, enz.
Er kan slechts afgeweken worden van deze algemene verkoopsvoorwaarden door middel van een schriftelijk document, naar behoren ondertekend door Ottevaere en de Klant. Deze algemene verkoopsvoorwaarden sluiten de toepassing van elke andere voorwaarde vermeld in documenten uitgaande van de Klant of van een derde uit, zelfs indien deze documenten een latere datum hebben. Ottevaere behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden op ieder moment te wijzigen en/of te vervolledigen voor toekomstige bestellingen. De niet-toepassing van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden door Ottevaere kan nooit door de Klant beschouwd worden als afstand van het recht om zich te beroepen op deze voorwaarden.

“Transportpartner”: De partner die transport van de bestelde Artikelen verzorgt in geval de Klant voor levering kiest. De Transportpartner kan één van de volgende firma’s zijn:

  • Ottevaere
  • O-Trans NV met maatschappelijke zetel te Vlaamse Ardennendreef 24, 9700 Oudenaarde en ingeschreven bij de KBO onder het nummer 0471.648.840.
  • Bpost NV met maatschappelijke zetel te Muntcentrum te 1000 Brussel en ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder het nummer 0214.596.464.
  • Of een andere derde partij die instaat voor pallet-transport in België, Luxemburg en Frankrijk.

Ottevaere behoudt zich het recht de Transportpartner te wijzigen in functie van commerciële en logistieke voorwaarden.


2. BESCHRIJVING VAN DE ARTIKELEN, VERLOOP VAN DE BESTELLING, BETALING, SLUITING VAN HET CONTRACT

2.1. Beschrijving en prijs van de aangeboden Artikelen

2.1.1. Beschrijving van de Artikelen
Ottevaere biedt de Artikelen te koop aan op de Websites. De Artikelen worden voorgesteld met hun essentiële kenmerken (merk, specificiteiten, functies, beschrijvingen, prijs...). De Artikelen worden geïllustreerd met behulp van afbeeldingen. De afbeeldingen die de Artikelen illustreren vallen niet binnen het contractuele kader en moeten als louter indicatief beschouwd worden. Minimale afwijkingen maken geen gebreken uit in de zin van de wet of deze algemene voorwaarden. De catalogi van leveranciers kunnen eveneens fouten bevatten. Ottevaere kan niet aansprakelijk gesteld worden voor deze fouten. Ottevaere behoudt zich het recht voor om het assortiment van aangeboden Artikelen te wijzigen onder meer in functie van beperkingen die verband houden met haar leveranciers.

2.1.2 Prijs van de Artikelen
Alle prijzen zijn uitgedrukt in EUR. Tenzij anders overeengekomen, is BTW inbegrepen in de prijzen. De Recupel-taks en alle andere taksen zijn inbegrepen, tenzij anders overeengekomen. Alle prijzen aangeduid op de Websites zijn zonder leveringskosten; dit is uitdrukkelijk gepreciseerd. Bijkomende diensten (levering, eventuele waarborgverpakkingen, installatie, financiering...) zijn dus niet inbegrepen en de Artikelen zullen geleverd worden tegen betaling van eventuele bijkomende kosten. De bijkomende kosten van levering, reservatie, en alle andere verplichte administratieve kosten worden duidelijk en afzonderlijk meegedeeld aan de klant alvorens de bevestiging van de bestelling door de Klant. Promoties en speciale aanbiedingen zijn slechts toepasselijk zolang de voorraad strekt. Ottevaere behoudt zich het recht voor om de correcte prijs toe te passen of om eenzijdig een bestelling te annuleren indien blijkt dat de aangeduide prijs en/of de beschrijving van het Artikel of de Artikelen alsook de eventueel gerelateerde opties manifest verkeerdelijk zijn aangeduid op de Websites ten gevolge van een technische of een menselijke fout.

2.1.3 Waarborgverpakkingen
Sommige artikelen worden verpakt in waarborgverpakkingen (of waarborgpalletten). Deze worden ook aangerekend op moment van de bestelling, maar zullen terugbetaald worden, van zodra ze, binnen de geldige termijn en in ongeschonden (en herbruikbare) toestand worden teruggegeven bij Obelux in Oudenaarde. Wij houden van elke klant een overzicht bij van de aangerekende waarborgverpakkingen en betalen ten hoogste het aantal verpakkingen terug, die wij aangerekend hebben. Als u meer verpakkingen retourneert, dan wij u aangerekend hebben, kunnen wij deze niet terugbetalen. Waarborgverpakkingen moeten uiterlijk binnen de 3 maand na ontvangst van de bestelling teruggegeven worden, om aanspraak te kunnen maken op terugbetaling.
Andere producten worden op wegwerppalletten aangeleverd (WW). Deze palletten staan ook vermeld op de bestelling, maar worden niet aangerekend, en kunnen dus ook niet terugbetaald worden, als u ze retourneert.

2.2. Verloop van de bestelling
De Klant verklaart ouder dan 18 jaar en/of volledig rechtsbekwaam te zijn. De persoon die de bestelling plaatst wordt geacht daartoe gemachtigd te zijn. Hij is er steeds toe gehouden om op hoofdelijke en ondeelbare wijze de betaling te verrichten van de factuur die betrekking heeft op de bestelling. De bestelling kan verricht worden in het Frans of in het Nederlands. De Klant plaatst de bestelling van één of meerdere Artikel(en) op de Websites. De aanvaarding en de bevestiging van de bestelling worden gerealiseerd door het invoeren van een reeks gegevens op opeenvolgende webpagina’s:

  • De Klant maakt verbinding met de Websites, selecteert Artikelen die hij in zijn “winkelmand” plaatst en drukt zijn wil uit om de bestelling te plaatsen door zijn winkelmand te valideren. Tot aan de fase van betaling, kan de Klant zijn bestelling wijzigen door te klikken op het icoon “winkelmand” rechts bovenaan het scherm.
  • De Klant moet kiezen tussen een levering op een plaats naar keuze (hierna “Levering”) of de afhaling van een Artikel of de Artikelen in de winkel (hierna “Afhaling’). Indien de Klant kiest voor de Levering, zullen de portkosten hem aangeduid worden bovenop het totaalbedrag van zijn Artikelen.
  • De Klant bevestigt de inhoud van zijn bestelling en de modaliteiten van Levering/Afhaling.
  • Het totaalbedrag van de bestelling inbegrepen alle taksen en inbegrepen eventuele transportkosten wordt opnieuw meegedeeld aan de Klant.
  • Na een volledige samenvatting van zijn bestelling gekregen te hebben en na de inhoud en de prijs van zijn bestelling geverifieerd te hebben, bevestigt de Klant zijn wil om door te gaan naar de betalingsfase.
  • De Klant wordt vervolgens automatisch op transparante wijze naar de website van Mollie B.V. doorverwezen, waar hij zijn betalingsparameters ingeeft (betalingsmethode, kredietkaartnummer,...) De uitwisseling van gevoelige informatie – zoals het kredietkaartnummer – verloopt dus tussen de Klant en de website van Mollie B.V.. Ottevaere neemt hier geen kennis van.
  • De betaling wordt gevraagd aan de betreffende financiële instelling.
  • De Klant krijgt bevestiging van de betaling.
  • De Klant wordt vervolgens op de hoogte gesteld van de aanvaarding door Ottevaere van zijn bestelling per email, hierna “Bevestigingsemail” genoemd. Deze bevat een samenvatting van de bestelling. Ottevaere raadt aan om deze Bevestigingsemail elektronisch of op papier te bewaren als bewijs van de gegevens inbegrepen in de bevestiging van de bestelling. De verzending van deze Bevestigingsemail na de betaling is het moment waarop de verkoop op afstand effectief overeengekomen wordt tussen de Partijen.
  • In geval van Afhaling in de winkel, ontvangt de Klant in zijn Bevestigingsemail de datum vanaf wanneer hij de bestelde Artikelen zal kunnen ophalen in de gekozen winkel. Deze Bevestigingsemail geldt als afhalingsbon. Ten vroegste op de datum en het tijdstip vermeld in deze Bevestigingsemail gaat de Klant voor afhaling naar de gekozen winkel, met de Bevestigingsemail die hij gekregen heeft en zijn identiteitsbewijs.
  • In geval van afhaling kunnen de Artikelen afgehaald worden bij Obelux te Meersbloem-Leupegem 21, 9700 Oudenaarde. In geval van levering worden de Artikelen naar het leveringsadres, aangegeven door de Klant, verstuurd.
  • Elke betwisting van de Bevestigingsemail moet per aangetekende brief gebeuren binnen de 8 dagen na ontvangst van de Bevestigingsemail.

2.3 Betaling

2.3.1 Betaling
De betaling van de Artikelen gebeurt alvorens Ottevaere de sluiting van de verkoop bevestigt door verzending van de Bevestigingsemail. De prijs, inbegrepen eventuele Leveringskosten, wordt integraal betaald voor de Levering. De gekochte Artikelen worden dus systematisch betaald door de Klant alvorens de Artikelen geleverd en/of afgehaald worden.

2.3.2. Transactie
De Klant betaalt de aankoopprijs van het Artikel of de Artikelen op het moment van de plaatsing van de bestelling via de transactieservers van onze betaalpartner Mollie B.V. waarop Ottevaere beroep doet om te zorgen dat de bancaire gegevens van de Klant op een beveiligde manier gecodeerd en vervolgens doorgegeven worden. De transactie van de betaling gebeurt met de dienstverlener van beveiligde betaling, Mollie B.V., met maatschappelijke zetel te Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam. Alle transactiekosten (commissies van de verschillende financiële instellingen) worden volledig ten laste genomen door Ottevaere. Via onze betaalpartner Mollie B.V., bieden we verschillende betaalmogelijkheden aan, rekening houdend met de populairste en veiligste betaalmogelijkheden voor elk van de landen waarin we actief zijn

Op het einde van het betalingsproces wordt de Klant doorverwezen naar de website van Obelux zodat hij de “na-verkoop” handeling naar zijn keuze kan verrichten. De elektronische en papieren “geschenkbonnen” kunnen worden gebruikt, conform hun geldigheidsduur vanaf de datum van de uitgifte door gebruik van hun uniek identificatienummer.

  • Indien het bedrag van de bestelling hoger is dan het bedrag van de “geschenkbon”, dient de Klant het verschil te betalen.
  • Indien het bedrag van de bestelling lager is dan het bedrag van de “geschenkbon”, kan het verschil niet gerecupereerd worden.

2.4 Eigendomsvoorbehoud
In afwijking van artikel 1583 Burgerlijk Wetboek, gaat de eigendom van de Artikelen van Obelux pas over op de Klant op de dag van de volledige inning van de overeengekomen hoofdprijs, vermeerderd met eventuele intresten, taksen en kosten.

2.5 Aanvaarding van de bestelling onder voorbehoud van beschikbare voorraad
Ottevaere verbindt er zich toe de bestellingen in te willigen die via de Websites worden ontvangen, doch uitsluitend binnen de limieten van de beschikbare voorraden van de Artikelen. Bij gebreke aan beschikbaarheid van het Artikel, ten laatste op de datum van de Afhaling/Levering voorzien in de Bevestigingsemail, verbindt Ottevaere er zich toe de Klant zo snel mogelijk te verwittigen en de Klant kan zijn bestelling annuleren. In dit geval zal Ottevaere de prijs van het ontbrekende Artikel terugbetalen binnen de 14 dagen op dezelfde betalingswijze die gebruikt werd bij de plaatsing van de bestelling.

2.6 Annulering van de bestelling door Ottevaere
Ottevaere behoudt zich het recht voor om van rechtswege de verkoop te ontbinden, met onmiddellijke ingang, zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling, in de volgende gevallen:

  • in geval van ernstige vermoedens van kwade trouw of intentie tot oplichting;
  • in geval van herhaaldelijk misbruik van het herroepingsrecht;
  • in geval er vermoedens zijn van herhaaldelijk (rechts)misbruik of fraude door een Klant;
  • in geval er foutieve, verdachte of verkeerde klantgegevens worden opgegeven;
  • indien Ottevaere vaststelt dat een persoon meermaals fictieve persoonsgegevens opgeeft;
  • indien Ottevaere een abnormale hoeveelheid bestellingen – eventueel in verschillende bestellingen - vaststelt die verder gaat dan een louter persoonlijk gebruik;
  • in geval van vermoedens dat bestellingen werden gedaan voor doorverkoop;

3. LEVERING OF AFHALING VAN DE BESTELLING

De Klant preciseert in zijn bestelling of hij kiest voor Afhaling in de winkel of voor Levering van zijn bestelling. Het gekozen systeem is aangeduid in de Bevestigingsemail aan de Klant.

3.1 Levering
De bestelling wordt geleverd – na ontvangst van betaling – aan een adres in België, Nederland, Frankrijk of GH Luxemburg, gepreciseerd door de Klant bij zijn bestelling. Ingeval de Levering van de bestelde Artikelen wordt uitgesteld door de fout van de Klant voor 30 kalenderdagen vanaf de datum waarop de bestelling werd aanvaard door Ottevaere, houdt Ottevaere zich het recht voor om de kosten die verband houden met deze vertraging van de Levering aan te rekenen aan de Klant (aankoopprijs, belastingen, taksen of heffingen die Ottevaere verschuldigd zou zijn tussen de initieel voorziene datum van de Levering en de datum van de laattijdige Levering te wijten aan de Klant). Desalniettemin zal Ottevaere haar winstmarge niet herzien noch wijzigen.

3.1.1 Leveringsmodaliteiten
Leveringen worden uitgevoerd door de Transportpartner.
Transportpartner levert de bestellingen op werkdagen, zijnde van maandag tot en met vrijdag. Bestellingen worden geleverd op het adres opgegeven door de Klant bij het plaatsen van zijn bestelling. De chauffeur-leverancier kan bij de Levering van de Artikelen een identiteitsbewijs vragen van de bestemmeling of van de persoon die de bestelling in ontvangst neemt. Elk zichtbaar gebrek aan het Artikel moet worden vermeld op de kopie van de Leveringsbon die de Klant binnen de 2 kalenderdagen na de Levering dient over te maken aan Ottevaere (info@obelux.be). De bestelling wordt aan de Klant persoonlijk overhandigd, die de ontvangst van het pakket bevestigt met zijn handtekening op de handscanner/leverbon van de Transportpartner-chauffeur-leverancier. Uiteraard kan ook een ander lid van de familie van de Klant de bestelling in zijn naam in ontvangst nemen. Bij afwezigheid van de Klant bij de Levering en op uitdrukkelijke schriftelijke vraag van de Klant in deze zin, zal de bestelling uitzonderlijk overhandigd kunnen worden aan een buur. Indien de bestelling niet kan worden geleverd, zelfs niet bij een buur, zal de Transportpartner de bestelling terugbrengen naar het distributiecentrum. Indien de Artikelen niet op het opgegeven leveringsadres kunnen worden geleverd, laat de Transportpartner-chauffeur een bericht van aanbieding achter met belangrijke informatie. Meer bepaald bevat dit bericht van aanbieding een nummer, het “Track ID”. De Klant kan dit nummer of het bestelnummer gebruiken om online of met zijn smartphone na te gaan waar zijn bestelling zich bevindt. Dit nummer kan gebruikt worden om online een nieuwe Levering aan te vragen. De kosten van deze nieuwe Levering zullen aangerekend worden aan de Klant. Bij gebrek aan reactie van de Klant aangaande een eventuele nieuwe Levering van de Bestelling binnen de 30 kalenderdagen na het bericht van aanbieding door de transporteur bij de Klant, zal de verkoop van rechtswege worden ontbonden, zonder ingebrekestelling noch rechterlijke tussenkomst. In dat geval zal de prijs van de bestelling terugbetaald worden aan de Klant, met uitzondering van eventueel aangerekende kosten voor transport.

3.1.2. Leveringstermijnen
De leveringstermijnen bedragen maximum 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de verzending van de bevestiging van de bestelling van de Klant aan Ottevaere. De Leveringstermijn van maximum 30 dagen is strikt toepasselijk ten aanzien van de Klant, behoudens ingeval van overmacht. Bij gebrek aan Levering binnen de 30 dagen na de verzending van de Bevestigingsemail, heeft de Klant de mogelijkheid om de bestelling te annuleren. De door de Klant betaalde sommen zullen aan hem terugbetaald worden zonder excessieve vertraging te rekenen vanaf de annulering, met uitsluiting van enige andere vergoeding. De Klant zal zijn vraag schriftelijk aan Ottevaere moeten richten aan het volgende adres:info@obelux.be.

3.1.3 Overmacht
Volgende gevallen van overmacht bevrijden Ottevaere van haar Leveringsverplichting: oorlog, opstand, brand, staking, ongeval en de onmogelijkheid zelf te worden bevoorraad door de normale leveranciers of transporteurs. In de volgende gevallen kan Ottevaere de Levering voorlopig opschorten: storingen in het wegennet, storingen in het intern internetnetwerk, storingen inzake telefonie, storingen inzake (problematische) toegang tot het Internet en dergelijke. De Levering wordt dan opgeschort tot wanneer verholpen zal zijn aan de storing en/of de toegang tot het Internet hersteld is zonder dat de Klant de annulering van de overeenkomst kan vragen en/of schadevergoeding en intresten vorderen.

3.2 Afhaling
Wanneer de Klant een Artikel koopt op één van de Websites en kiest voor Afhaling in een Ottevaere winkel in België, dan wordt dit Artikel ter zijner beschikking gesteld binnen de termijn gepreciseerd in de Bevestigingsemail. Het Artikel zal afgehaald kunnen worden op vertoon van de Bevestigingsemail en een identiteitsbewijs. Indien de Klant in gebreke blijft om het reeds betaalde Artikel te komen halen binnen de termijn van één maand voorzien voor de Afhaling, zal Ottevaere de verkoop van rechtswege kunnen ontbinden, met onmiddellijke ingang en zonder ingebrekestelling noch rechterlijke tussenkomst. In dat geval zal de prijs van de Artikelen terugbetaald worden aan de Klant.


4. HERROEPINGSRECHT (BEDENKTIJD) BIJ VERKOOP OP AFSTAND

4.1 Herroepingsrecht

Voor verkopen gesloten op de Websites, kan de Klant, voor zover het een consument binnen de EU betreft, zich beroepen op zijn herroepingsrecht. Het herroepingsrecht houdt in dat de Klant het recht heeft te beslissen om de goederen niet te houden en dit recht is geldig gedurende 14 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de dag waarop de Klant of een door hem aangewezen derde, fysiek bezit genomen heeft van het Artikel of van de Artikelen. De artikelen mogen dan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden terugbezorgd worden. 
De Klant is niet gehouden tot betaling van een vergoeding of opgave van motief. Ottevaere hoort uiteraard wel graag de feedback van de Klant zodat we onze dienstverlening kunnen verbeteren.

Het herroepingsrecht is bedoeld om de Klant de kans te geven zich te bedenken nadat de Klant de producten heeft bekeken. Niet om de producten gratis te kunnen gebruiken tijdens de bedenktijd. Tijdens de eerste 14 dagen na de levering verwacht Ottevaere dan ook dat de Klant zorgvuldig omgaat met de bestelling én de verpakking. Als de Klant zich wil beroepen op zijn herroepingsrecht en de Artikelen wenst terug te sturen, mag de Klant de Artikelen enkel in die mate uitpakken of behandelen als nodig om de aard, de volledigheid, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. Als de Klant de Artikelen terugbezorgt, moet dit gebeuren met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en originele verpakking.

Bij een correct gebruik van het herroepingsrecht - zoals hierboven beschreven - zal Ottevaere de Klant spoedig terugbetalen, en zeker niet later dan 14 kalenderdagen. Ottevaere betaalt de Klant terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie is gebeurd. Voor de terugbetaling worden geen kosten in rekening gebracht.

Indien de Klant had gekozen voor een leverwijze die afwijkt van de goedkoopste standaard-leverwijze, dan worden deze bijkomende leveringskosten niet terugbetaald.

4.2 Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Er bestaat geen herroepingsrecht voor de aankoop van de volgende types van Artikelen:

  • de levering of verstrekking van Artikelen (goederen of diensten) waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  • volgens specificaties van de consument vervaardigde Artikelen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn, of die op maat van de klant versneden zijn ;
  • Artikelen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid ;
  • verzegelde Artikelen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
  • Artikelen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten, zoals bijv, maar niet limitatief, bulk-artikelen die bij levering worden afgestort (vb onverpakt zand, onverpakt kalksteenslag, onverpakt siergrint, ...)
  • overeenkomsten waarbij de Klant Ottevaere specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter Ottevaere bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de Klant niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing; (Artikel VI.53.8° Wetboek Economisch Recht)

4.3 Uitoefening van het herroepingsrecht

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de Klant een consument zijn, binnen de EU en moet de Klant Ottevaere via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte stellen van zijn beslissing de bestelling te herroepen. De Klant kan hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping. De Klant moet bewijzen dat hij zijn herroepingsrecht heeft uitgeoefend. Deze verklaring kan online ingevuld worden of per aangetekende brief geadresseerd aan de maatschappelijke zetel van Ottevaere of per email aan info@obelux.be. Het herroepingsrecht geldt enkel indien de voorwaarden, zoals hierboven beschreven in 4.1 volledig zijn vervuld.

Evenwel,

  • In geval van verschillende Leveringen bij één bestelling, begint de 14-daagse herroepingstermijn te lopen vanaf de fysieke inbezitneming van het laatste Artikel door de Klant of een door hem aangewezen derde.
  • In geval van een Levering van één Artikel bestaande uit verschillende onderdelen, begint de 14-daagse herroepingstermijn te lopen vanaf de fysieke inbezitneming van het laatste onderdeel van het Artikel door de Klant of een door hem aangewezen derde.

Ingeval van uitoefening van het herroepingsrecht, zal de Klant de Artikelen terugzenden naar Ottevaere met alle middelen en op eigen kosten. De verzendingen “port betaald door de bestemmeling” en “tegen terugbetaling” zullen geweigerd worden.

De Klant beschikt over drie mogelijkheden om de Artikelen terug te zenden:

  • De Klant kan de Artikelen terugzenden naar Ottevaere, binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de kennisgeving van zijn intentie om te herroepen. Terugzendingen gebeuren slechts door erkende vervoerders. 
  • De Klant kan ook het Artikel terugbrengen naar het onthaal van een Ottevaere winkel, zonder kosten - binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de kennisgeving van zijn intentie om te herroepen;
  • Voor volumineuze Artikelen, kan Ottevaere, op uitdrukkelijke vraag van de Klant, de Artikelen komen ophalen. Ottevaere zal op voorhand de transportkosten meedelen aan de Klant. Enkel na expliciet akkoord van de Klant met deze transportkosten, zal Ottevaere het transport regelen.

In ieder geval zal de Klant alle kosten en risico's van de terugzending dragen.

4.4 Terugbetaling ten gevolge van de uitoefening van het herroepingsrecht

Ottevaere behoudt zich het recht voor te wachten tot terugbetaling tot het Artikel of de Artikelen werden ontvangen, of tot de Klant heeft aangetoond dat alle producten werden teruggezonden.
De Klant zal spontaan op aanvraag het verzendnummer of collis-nummer en transportfirma meedelen aan Ottevaere, zodat bij de transportfirma de status van de terugzending kan opgevraagd worden.
Vervolgens zal binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de Artikelen of bewijs van terugzending, zoals hierboven omschreven, de volledige door de Klant betaalde aankoopsom (inbegrepen de portkosten voor een standaard levering) terugbetaald worden, en dit via dezelfde betalingswijze als bij bestelling gebruikt werd. Er wordt niet in cash uitbetaald. In elk geval zal deze terugbetaling geen bijkomende kosten met zich meebrengen voor de Klant.

Ottevaere behoudt zich ten allen tijde het recht voor het bedrag van de waardevermindering van het Artikel ten gevolge van handelingen, andere dan deze die noodzakelijk zijn om de aard, de kenmerken en het goed functioneren van de Artikelen vast te stellen en waar de klant voor aansprakelijk is, af te trekken van het bedrag dat terugbetaald moet worden. Voorbeelden (niet limitatief) : gebruikte Artikelen, onvolledige Artikelen, Artikelen niet meer in orginele verpakking, beschadigde Artikelen, Artikelen die niet meer verkoopbaar zijn zonder waardevermindering of korting, ...

Indien de Klant uitdrukkelijk voor een andere wijze van Levering heeft ingestemd dan de door Ottevaere aangeboden goedkoopste standaardlevering, dan zullen bijkomende kosten inzake de Levering niet terugbetaald worden.

Download hier het model herroepingsformulier

5. SPECIFIEKE BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DEMONSTRATIEARTIKELEN EN TOONZAALMODELLEN

Bij aankoop van demonstratieartikelen/toonzaalmodellen door de Klant, zal aan de Klant een document ter ondertekening worden voorgelegd, waarin hij verklaart kennis te hebben van de op dat document aan te duiden zichtbare beschadiging en / of zichtbare gebreken van zulke Artikelen. Dit document zal eveneens ondertekend worden door een vertegenwoordiger van Ottevaere, en zal in hoofde van de Klant een afstand inhouden van zijn recht om Ottevaere of haar transporteur verantwoordelijk te houden voor de reeds vastgestelde zichtbare beschadiging en / of gebreken. Het hierboven bepaalde laat de wettelijke garantierechten van de Klant, zoals beschreven in artikel 6 onverlet.

6. GARANTIES/RETOURNERING VAN ARTIKELEN BUITEN HET HERROEPINGSRECHT

De Artikelen verkocht door Ottevaere aan haar Klanten genieten van de wettelijke garantie van overeenstemming en van de wettelijke garantie van de verborgen gebreken. Voor bepaalde Artikelen, geniet de Klant eveneens van een bijkomende garantie, aangeboden door de fabrikant.

6.1 Garantie van overeenstemming van consumptiegoederen
De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de garantie van overeenstemming van consumptiegoederen verschaffen rechten aan de Klant. Deze rechten blijven onverlet door de andere garanties toegekend in dit artikel 6. Ottevaere kent aan de Klant een wettelijke garantie toe van 2 jaar voor elk gebrek aan overeenstemming dat zou bestaan bij de Levering van het Artikel overeenkomstig de artikels 1649bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek, vanaf de inbezitneming van het Artikel door de Klant, en waarvan de Klant op moment van de aankoop niet van op de hoogte was.

In voorkomend geval, op straffe van verval van de garantie van overeenstemming van de Artikelen, zal de Klant Ottevaere moeten inlichten over het bestaan van het gebrek binnen een strikte termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de dag van de ontdekking van het bestaan van het gebrek. Na deze termijn, zal de Klant zich niet meer kunnen beroepen op het voordeel van de wettelijke garantie van overeenstemming

6.2 Garantie voor verborgen gebreken
Ottevaere voldoet bovendien ten aanzien van haar Klanten aan de wettelijke garantie voor verborgen gebreken zoals deze gepreciseerd in de artikels 1641 tot 1649 Burgerlijk Wetboek, indien het verborgen gebrek bestond op het moment van de Levering, en indien het verborgen gebrek het systeem ongeschikt maakt voor het gebruik waarvoor het bestemd is of het gebruik ervan aanzienlijk zou verminderen. Elk verborgen gebrek moet meegedeeld worden door de Klant aan Ottevaere per aangetekende brief, zo spoedig mogelijk vanaf het moment waarop hij het heeft vastgesteld, of, in voorkomend geval, normalerwijze had moeten vaststellen.

6.3 Bijkomende garantie van de fabrikant
Bepaalde Artikelen die verkocht worden door Ottevaere genieten voorts van een bijkomende garantie aangeboden door de fabrikant, waarvan de toepassing en duur verschillen naargelang de Artikelen en de merken. Deze garantie van de fabrikant beïnvloedt niet de rechten waarover de Klant beschikt op basis van de garantie van overeenstemming van consumptiegoederen.

6.4 Gemeenschappelijke bepalingen

6.4.1 Modaliteiten

Zodra de Klant of een door de Klant aangewezen derde partij de Artikelen ontvangt, is deze ontvanger verplicht de Artikelen op conformiteit nauwkeurig te onderzoeken. Behoudens andersluidende uitdrukkelijke schriftelijke bepaling of dwingende wettelijke bepaling (meer bepaald het wettelijk herroepingsrecht), worden verkochte Artikelen niet teruggenomen door Ottevaere. Bijgevolg zal elke retournering voorafgaandelijk en schriftelijk toegestaan moeten worden door Ottevaere. De Klant moet de volgende handelingen verrichten in geval van niet-conformiteit :

  • de Klant moet zijn klacht op een uitdrukkelijke, ondubbelzinnige en gemotiveerde wijze schriftelijk communiceren aan Ottevaere. De Klant moet zijn klacht op voldoende wijze motiveren, bij voorkeur met alle mogelijke technische middelen ter beschikking (foto – video). Een hiertoe voorzien klachtenformulier is voorzien in de Bevestigingsemail.
  • De klacht moet gecommuniceerd worden (i) binnen twee (2) kalenderdagen vanaf de levering, indien één of meerdere Artikelen door een zichtbaar gebrek zijn aangetast of (ii) binnen de twee (2) maanden vanaf kennisname indien het product gekenmerkt wordt door een verborgen gebrek. Dit alles in overeenstemming met de wettelijke garantieperiode.
  • De Klant moet de Artikelen terugzenden binnen zeven (7) kalenderdagen vanaf zijn communicatie over de klacht. De gebrekkige producten moeten terug verzonden worden naar Ottevaere, steeds in originele staat, inclusief hun verpakking, accessoires en documentatie en steeds vergezeld van de originele factuur of een geldend betaalbewijs. Iedere tekortkoming aan deze verplichting zal verhoudingsgewijs verminderd worden bij de terugbetaling. De kosten van terugzending zijn voor rekening van de Klant.
    De terugzending gebeurt steeds op risico van de Klant. Ottevaere raadt aan deze producten aangetekend en met verzekering terug te sturen, om de risico’s van verlies en diefstal te vermijden.

Indien voldaan wordt aan bovenstaande voorwaarden heeft de Klant in de eerste plaats recht op een kosteloze reparatie of vervanging, naargelang de situatie dit toelaat. Ottevaere is slechts gehouden tot een terugbetaling indien de reparatie of vervanging voor de Klant niet meer hetzelfde voordeel oplevert. De Klant zal dit op een duidelijke en gegronde wijze moeten communiceren. De eventuele vergoeding die hieruit volgt kan nooit groter zijn dan het bedrag zoals gefactureerd aan de Klant.
De garantietermijn start bij de inbezitneming van het Artikel. Ingeval van misbruik bij retournering, behoudt Ottevaere zich het recht voor om een latere bestelling te weigeren. Het gebrekkig Artikel dient volledig leeg te zijn bij de teruggave. Op uitdrukkelijk verzoek van de Klant en voor zover als mogelijk, zullen de in de gebrekkige Artikelen geblokkeerde voorwerpen aan de Klant terugbezorgd worden, voor zover ze vermeld werden op de reparatiebon op het moment van de teruggave of Levering van de herstelde of vervangen Artikelen. Ottevaere is in geen enkel geval aansprakelijk voor de toestand waarin de geblokkeerde voorwerpen aan de Klant zullen worden terugbezorgd. Ingeval van schade, diefstal of verlies van de voor herstelling teruggegeven Artikelen, is de aansprakelijkheid van Ottevaere ten aanzien van de Klant in ieder geval beperkt tot de verkoopprijs van de Artikelen. Indien specifieke wisselstukken of accessoires, noodzakelijk voor de herstelling van de Artikelen, niet meer bij de producent verkrijgbaar zijn, is Ottevaere niet aansprakelijk voor het (gedeeltelijk of volledig) verlies van de gebruiksmogelijkheden van de Artikelen, onverlet de overige bepalingen van art.6. Ottevaere zal in ieder geval niet aansprakelijk zijn in geval van weigering van de fabrikant om zijn garantie toe te passen omwille van de hierna uiteengezette redenen.

6.4.2 Uitsluitingen van garantie
Deze garanties zijn niet toepasselijk op de Artikelen in de volgende gevallen (onderstaande opsomming is niet limitatief):

  • in geval de schade aan de Artikelen veroorzaakt is door foutief gebruik, foutieve installatie of behandeling, externe oorzaken, gewoon onderhoud, normaal gebruik, normale slijtageverschijnselen, of door nalatigheid van de Klant ingeval een derde partij, die niet rechtmatig door Ottevaere werd gemachtigd, is tussengekomen of de Artikelen heeft behandeld;
  • in geval van schade veroorzaakt door brand, water (overstroming) of bliksem, ongeval, natuurramp;
  • in geval van schade veroorzaakt door foutief gebruik, slecht onderhoud, abnormaal gebruik of enig ander gebruik dat niet-conform de instructies van de producent of Ottevaere is;
  • in geval van schade ten gevolge van of door een commercieel, professioneel of collectief gebruik van het Artikel, ingeval van vervanging van verbruiksgoederen zoals batterijen, ingeval van gebruik van onaangepaste randapparatuur, accessoires of verbruiksgoederen.

Alle beschreven uitsluitingen in de handleidingen geleverd met de Artikelen kunnen niet gedekt worden door de garanties toegekend door Ottevaere. De toekenning van garanties is afhankelijk van een gebruik van de Artikelen als een goede huisvader en het respecteren van de gebruikshandleiding van de fabrikant.


7. AANSPRAKELIJKHEID.

De Klant is bekend met de beperkingen en de risico’s van het gebruik van internet of enig ander medium waarmee de Websites nu en in de toekomst ter beschikking worden gesteld. Ook is de Klant bekend met de risico’s van het digitaal of elektronisch opslaan en overbrengen van informatie. De Klant aanvaardt dat Ottevaere niet aansprakelijk is voor enige schade, door het gebruik van de Website van Ottevaere of internet, als gevolg van voormelde risico’s. Ottevaere kan niet aansprakelijk worden gesteld voor welke schade ook, zowel materieel als immaterieel of lichamelijk, die zou voortvloeien uit een slechte werking of een slecht gebruik van de gecommercialiseerde Artikelen. Hetzelfde geldt voor de eventuele wijzingen van Artikelen door de leveranciers. In ieder geval zal de aansprakelijkheid van Ottevaere worden beperkt tot het totaalbedrag van de bestelling en zal er geen aansprakelijkheid zijn voor simpele vergissingen of nalatigheden die zouden kunnen voortbestaan ondanks alle voorzorgsmaatregelen genomen in de presentatie van de Artikelen. Ottevaere kan niet ten aanzien van een Klant of een derde aansprakelijk worden gesteld voor enige onrechtstreekse schade, exploitatieverlies, verlies aan winst of zakencijfer, op welke wijze ook gebeurd. Onverminderd hetgeen in de voorgaande paragrafen bepaald is, zal de aansprakelijkheid van Ottevaere volgens deze algemene voorwaarden beperkt zijn tot een bedrag dat gelijk is aan de betaalde of te betalen sommen tijdens de transactie die de oorsprong is van deze aansprakelijkheid, en dit ongeacht de oorzaak of de vorm van de betrokken vordering. Ottevaere kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van het niet uitvoeren van de afgesloten overeenkomst omwille van een onderbreking van de voorraad of onbeschikbaarheid van het Artikel, overmacht, storingen of volledige of gedeeltelijke stakingen in het bijzonder bij de postdiensten en transport- en/of communicatiemiddelen, overstroming, brand.

Indien Ottevaere door een omstandigheid onafhankelijk van haar wil geheel of gedeeltelijk verhinderd is om haar verplichtingen tegenover de andere partij na te komen, zal er sprake zijn van overmacht. In dat geval is Ottevaere niet gehouden haar verplichtingen jegens de andere partij na te komen en dit voor de duur van de overmacht. Een situatie van overmacht geeft geen aanleiding tot enige vorm van schadeloosstelling en geen mogelijkheid tot beëindiging van de overeenkomst.


8. BESCHERMING VAN PERSOONSGEGEVENS

8.1. Persoonsgegevens verwerkt door Ottevaere
De persoonsgegevens van de Klant worden behandeld door Ottevaere

  • in het kader van opvolging van bestellingen voor doeleinden van cliënteelbeheer en orderbeheer
  • in het kader van profilering van aankopen en van verzending van commerciële communicatie (meer bepaald het verzenden van gepersonaliseerde en gerichte publiciteit voor directe marketingdoeleinden).

De Klant heeft toegang tot zijn gegevens, kan ze (laten) rechtzetten en kan zich gratis verzetten tegen de verwerking van zijn gegevens voor directe marketingdoeleinden door Ottevaere door een email te sturen naar info@obelux.be of door een brief te sturen naar Ottevaere, Meersbloem-Leupegem 21 9700 Oudenaarde of door zich naar Ottevaere te begeven, op vertoon van zijn identiteitsbewijs. Ottevaere zal enkel commerciële informatie sturen naar haar Klanten per email indien haar Klanten hier uitdrukkelijk mee ingestemd hebben. Ottevaere kan aan vertrouwde derden bevestigde statistieken verschaffen betreffende haar Klanten, verkopen, structuren van omwisselingen en aangaande de informatie op de site, maar deze statistieken zijn anoniem. Ottevaere verkoopt dus geen informatie betreffende haar Klanten, noch commercialiseert of stelt zij deze ter beschikking van derden. Ottevaere behoudt zich het recht voor om huidige clausule “bescherming van persoonsgegevens” te wijzigen teneinde de geldende wetgeving voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer na te leven. In dit verband verzoekt Ottevaere de Klant om haar Privacybeleid  en haar Cookie Policy te lezen.

8.2 Kopie van de identiteitsbewijs
Om fraude bij betaling te voorkomen en om fraude na te gaan ingeval van een juridisch onderzoek, behoudt Ottevaere zich het recht voor om een kopie te nemen van het identiteitsbewijs dat haar voorgelegd wordt bij de Levering of bij de Afhaling van de bestelling.

8.3 Persoonsgegevens verzameld door de verlener van de betalingsdiensten
Ottevaere is niet verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens in verband met de bankkaart van de Klant en van bancaire informatie. Deze gegevens worden enkel verwerkt en opgeslagen door Mollie B.V., die ertoe gehouden is de internationale verplichtingen inzake het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens te respecteren. Voor elke vraag of verzoek kan de Klant rechtstreeks hun klantendienst contacteren.


9. INTELLECTUELE EIGENDOM

De teksten, lay-outs, illustraties en andere elementen die de websites uitmaken, worden beschermd door het auteursrecht, het merkenrecht, het recht op afbeelding en ieder ander toepasselijk intellectueel eigendomsrecht. Al deze elementen zijn eigendom van Ottevaere of, desgevallend, een derde bij wie Ottevaere de nodige toelatingen heeft bekomen. De elementen van de Websites blijven dus de eigendom van de firma Ottevaere, zelfs gedownload. Behoudens uitdrukkelijke bepaling, kan de tekstuele of becijferde informatie vermeld op de site gratis worden gebruikt, doch door middel van de vermelding van de bron en enkel voor een gebruik dat niet commercieel noch publicitair is. Elke reproductie van commerciële of publicitaire aard van deze informatie evenals alle vormen van gebruik en reproductie van andere constitutieve elementen van de Website, zoals het grafische, de afbeeldingen, de geluiden of de informaticatoepassingen zijn daarentegen strikt verboden zonder voorafgaande schriftelijke toelating van Ottevaere. Elke vraag in die zin dient te worden gericht aan de firma Ottevaere. Behoudens andersluidende bepaling, moet elke gebruiker die beschikt over een website of blog en die voor ieder doel een eenvoudige link wens te plaatsen die direct doorverwijst naar de homepage van de Websites, hiervoor voorafgaande toestemming vragen aan Ottevaere. Iedere link, zelfs indien stilzwijgend toegelaten, moet verwijderd worden op eenvoudig verzoek van Ottevaere.


10. EVENTUELE KLACHTEN OF GESCHILLEN

Voor elke eventuele klacht, kan de Klant zich rechtstreeks wenden tot de Klantendienst van Ottevaere, of kan het daartoe voorzien klachtenformulier invullen dat meegestuurd wordt met de Bevestigingsemail.

Contactgegevens van de Klantendienst van Ottevaere :

Email: info@obelux.be

Telefoon: 055/23.25.90 van maandag tot en met vrijdag van 8u tot 17u00.


11. DIVERSE BEPALINGEN

11.1. Nietigheid
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of zonder uitwerking zou worden verklaard of er zou geoordeeld worden dat deze bepaling de geldigheid of uitvoerbare kracht van deze algemene voorwaarden in haar geheel of andere essentiële bepalingen van deze algemene voorwaarden in het gedrang zou brengen (dergelijke bepaling hierna aangeduid als “Ongeldige Bepaling”), komen Partijen onderling overeen dat de Ongeldige Bepaling hen niet zal binden, maar dat de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden zullen blijven voortbestaan, behoudens :

  • indien de Ongeldige Bepaling essentieel is voor het evenwicht van de rechten en plichten van Partijen en
  • indien deze algemene voorwaarden niet te goeder trouw kan gewijzigd worden met behoud of herstel van het evenwicht van de rechten en plichten van Partijen. Anderzijds kan het ontbreken van een contractuele bepaling vereist krachtens de toepasselijke wetgeving om de geldigheid of het uitvoerbare karakter van deze algemene voorwaarden te waarborgen, enkel de nietigheid of de niet-uitvoering van deze algemene voorwaarden met zich meebrengen wanneer deze algemene voorwaarden niet te goeder trouw kan worden gewijzigd door de invoeging van de ontbrekende contractuele bepaling, mits naleving van het evenwicht van de respectieve rechten en plichten van Partijen.

11.2. Bewijs
Tussen de Klant en Ottevaere, kunnen de transacties, het beheer van het netwerk, elektronische communicaties, verbindingen en andere elektronische manipulaties bewezen worden met behulp van log bestanden en transactiebestanden, die bewaard kunnen worden door Ottevaere op elektronische dragers. De Klant aanvaardt de bewijskracht van deze gegevens. Deze bewijsmogelijkheid belet de Partijen niet enig ander bewijs te leveren door de middelen toegestaan door de wet in deze materie.


12. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN

Elk geschil betreffende de opstelling, het bestaan, de uitvoering en/of interpretatie van deze algemene voorwaarden wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van de collisieregels. Elk geschil betreffende de opstelling, het bestaan, de uitvoering en/of interpretatie van deze algemene voorwaarden valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oudenaarde.